5+1 JEL, HOGY ALKALMATLAN VAGY A VEZETÉSRE
2017. február 06. írta: bereljautot.com

5+1 JEL, HOGY ALKALMATLAN VAGY A VEZETÉSRE

A vezetés nem játék. Autósként nap mint nap küzdünk a közlekedést nehezítő útviszonyokkal. Nem elég felvenni a kesztyűt a téli időjárás viszontagságaival, kőkemény koncentrációt igényel az is, hogy a korlátozásokkal és útfeltúrásokkal gazdagított városi közlekedést épségben és balesetmentesen túléljük. Van, aki fittyet hányva az autós társadalomra és a szabályokra vezetési képességét túlértékelve volán mögé ül, és hanyag nemtörődömségével magát és ezzel másokat is veszélybe sodor. Nézzük, kik azok, akiket érdemes jó messziről elkerülni, vagy lebeszélni arról, hogy kormányt ragadjanak.

1. AKIT ZAVAR A FORGALOM

Van, akit nemes egyszerűséggel megrémít a tény: az úton autók és egyéb járművek közlekednek. Fejlődő világunk része az autós közlekedés, így annak, akit zavar az úton el-elsuhanó vasszerkezetek hada, van egy rossz hírünk: a közlekedő járművek száma egyre növekszik. Nincsen ezzel baj, de ha a kétszer háromsávos utak gondolatára a sofőrnek spontán gyomorgörcse lesz mert csak úgy érzi magát biztonságban az utakon mint Mel Gibson a Mad Max című film első részében, ahol a járművek száma az ausztrál kies vidéken öt alá esik, maradjon inkább otthon, vagy használja a tömegközlekedés remekműveit.

2. AZ ÖRÖK ENGEDÉKENY

Létezik egy szabályzat, ami a járművek közlekedését, ezzel együtt az autós-gyalogos különösen romantikus és sokszor vitatott kapcsolatát is pontokban rögzíti, és olyan furcsa rövidítés a neve, valami mozaikszó, mi is az? Jah, a KRESZ! Időnként, mint ahogy mi magunk is megtesszük, javasoljuk átolvasni, bizonyos részeit átgondolni. Szó se róla, bírjuk az előzékenységet, az odafigyelést és ezzel együtt nagyon fontosnak tartjuk a gyalogosok védelmét is, viszont azt, aki ezt a gesztust autóban ülve kívánja szabályellenesen, a többi autóst veszélyeztetve gyakorolni, nagyon kérjük, ne tegye!

3. A VISSZAPILLANTÓT NEM NÉZI, A DUDÁT MEG NEM HALLJA

Megtörtént az eset, szerencsére komolyabb baj nem történt azon kívül, hogy a balesetet okozó idős fél megijedt, az elszenvedő pedig megkezdhette rövidnek nem mondható kárügyintézési procedúráját. Érzékszerveink megfelelő működése, reakcióink ideje és pontossága nagyban befolyásolja vezetői képességünket. Ha úgy érezzük, vagy ha nem érezzük, de már több alkalommal visszatért a se nem lát, se nem hall típusú probléma, javasoljuk más közlekedési megoldás átgondolását. Nemtől és kortól függetlenül azt tapasztaljuk, hogy a vezetői engedély önmagában nem fogja elvezetni A-ból B-be a verdát, és azért mert materiálisan kezünkben tartjuk a sápadt pink plasztik kártyát, olykor tegyük fel magunknak a kérdést: Valóban alkalmasak vagyunk a vezetésre?

4. ÚGY PARKOL, AHOGY TUD

Aki így indul el, az sanszos hogy nem tud. Parkolás terén több típussal is találkoztunk már útjaink során, de valami furcsa mutálódásnak köszönhetően még mindig tapasztalunk újdonságokat. Azon, hogy a 21. században egy parkolóházban A/4-es papírt kiragasztva kell felhívni a nagyérdemű autós közönség figyelmét, hogy egy autóval lehetőség szerint igyekezzenek csak egy parkolóhelyet elfoglalni, már szinte meg sem lepődünk. Azon szintén nem, amikor az óvoda kerítésén helyeznek el táblát kedves felirattal a gondos üzemeltetők, hogy a kicsikre való tekintettel legyenek kedvesek az autósok orral, és nem kipufogóval a kerítésnek állva parkolni, hogy a gyerkőcök napközben amikor kint játszanak, ne a bepöccentett autóból kiáramló kipufogógázt szívják be. Sajnos ez sem megy mindig. A mozgássérültek számára fenntartott parkolók, a nagycsaládosok részére kialakított helyek tudjuk hogy hihetetlen, de nem a véletlen műve! Egyértelmű információk jelzik a parkolási rendet és jogosultságot, klassz lenne ezeket figyelembe véve pihenő-üzemmódban hagyni a járműveket.

5. AKI NEM ÉRTI MI AZ A FURCSA, KIÁLLÓ KAR A KORMÁNY BAL OLDALÁN

Sokak meggyőződése, hogy tutira kicseszésből, a sofőrök bosszantásából tervezték oda a mérnökök, pedig akármennyire is ágálunk ellene, van hasznos funkciója. Nagyon okosan jelzi az általunk választott irányt a forgalom résztvevőinek, így tájékoztatva őket arról, hogy merre kívánunk haladni, milyen cselekményt, akciót tervezünk a viszonylag közeli jövőben végrehajtani. Irányjelző, más néven index, így hívják, és össze van kötve négy külső fényforrással amit nem, nem lehet az autó színével harmonizáló árnyalatra lefújni. Egyszerű az útmutató ehhez a látszólag bonyolult alkatrészhez: használni kell!

5+1. A KÖDLÁMPÁS BALFÉK

Városi forgalom, este 20.00 óra téli időszámítás szerint, tehát már nem világos. Bár szitál a köd, de az utak jól láthatóak (de mit is számít ez?!). Előttünk fekete autó, ködlámpa felkapcsolva. CSAK a ködlámpa, de az fel van… Nagyon szomorúak vagyunk ilyenkor és általában a „nem vak ez a ló, bátor!” csattanójú vicc jut az eszünkbe amikor hasonlóval találkozunk, amivel csupán egyetlen egy óriási baj van: hogy ez egyáltalán nem vicces.

Figyeljünk magunkra, egymásra. Jó lenne időnként megállni, pici önvizsgálatot tartani, átgondolni vezetési stílusunkat, egymáshoz való viszonyunkat, berögződött szokásainkat. Egy nagy autós társasjáték részei vagyunk. Hadd legyen annak a bizalomnak valóban kölcsönös az alapja!

Forrás: Fotó / totalcar.hu, tesztauto.hu, Google, Pinterest, Giphy

 

A bejegyzés trackback címe:

https://bereljautotcom.blog.hu/api/trackback/id/tr8012185528

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lucifer Morningstar 2017.02.06. 22:29:01

A ködlámpa jogos, a többire a legfinomabb jelződ az agyhalott barom. Ha nem bírod a közlekedést költözz ki az erdőbe.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.02.06. 22:53:34

Olyan nincs hogy "csak a ködlámpa". Ha elöl látsz ilyet akkor az egy állandó nappali menetfény. A többi meg evidens.

Kelly és a szexi dög 2017.02.06. 23:17:35

Sokak számára sajnos menő a ködlámpa...

Isten... 2017.02.06. 23:25:08

Ennel sokkal veszelyesebbek a szociopata elmebetegek, akik masok eletet leszarva szaguldoznak, es keptelenek a kovetesi tavolsagot betartani.

Egyebbkent meg senkinek nem szabadna engedni, hogy vezessen, mert az emberek alkalmatlanok a gepjamuvek biztonsagos iranyitasara.
Teljes mertekben at kell adni az iranyitast a robotoknak.

zetevar 2017.02.06. 23:26:04

Sok pont ráillik a kezdő, önbizalomhiányos mazsolákra is. Nekik a gyakorlat megszerzése után még van esélyük...

zetevar 2017.02.06. 23:33:18

@Isten...: Jaja.... volt egy ismerős csaj, gazdag felmenők által a feneke alá pakolt méregdrága autókat vezetett és azt az elvet vallotta, hogy ahol elfér 2 autó, ott elfér 3 is. Szóval, előzz csak nyugodtan, akkor is, ha jönnek szembe, majdcsak elfértek valahogy az úton így is.
A leghajmeresztőbb, hogy ezt tök komolyan is gondolta.

ogli dzsí 2017.02.06. 23:36:35

pesten én is utálok vezetni, ha van rá 1 mód elkerülöm...nem vk hozzászokva és nem is akarok hozzászokni

De kb. mindenhol máshol az országban jóval kultúráltabban lehet közlekedni mint 15-20 éve, persze a forgalom nőtt, ami nem jó. Ez utóbbihoz illik hozzátenni hogy pesten is kulturáltabb lett a forgalom, de még mindig lehetne jobb.

Figyel Castro 2017.02.06. 23:43:36

Én ezek közül egyik se, viszont KANCSAL, = no 3D látás. Azért mindennek nem hajtok neki, de hogy abba a parkolóba befér-nem fér, na hát az nem nekem való. Nincs is jogsim, nem is akartam soha. Én áramot tudok vezetni :D

Alick 2017.02.06. 23:47:20

@zetevar: Ha így halad, csak begyűjti a Darwin-díjat egy kamionnal szemben...

koala kóla 2017.02.06. 23:51:55

2010ben 3 millió gépkocsi volt Mo-n

2016ban 3,3 millió gépkocsi van Mo-n

Magyarország jobban teljesít! Én már nagyon várom hogy 13 milló gépépépépé-gépkocsi legyen!

balfa 2017.02.06. 23:55:48

@Figyel Castro: jézus ereje! térlátás nélkül a közeledő autó sebességét sem tudod megbecsülni. orvosin átmentél?

fidesz maszop dk egykutya 2017.02.07. 00:44:42

Nem kell a vakításhoz ködlámpa, csak valami német xenonlámás fos, magasra állítva. Gyönyörűen elvakít minden szembejövőt, pedig állítólag szabály van rá hogy milyen magasságig világíthat...

L.A.M. 2017.02.07. 03:32:06

@balfa:

Milyen orvosin? Nincs jogsija, ő írta. Milyen közeledő autó sebességét kéne megbecsülnie?

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2017.02.07. 04:57:25

Lehet, hogy 10 évente nem lenne elég egy orvosi, hanem úgy 3-4 évente mindenkinek vadiúj elméleti és gyakorlati vizsga. Erőforrás igényes, tudom, de legyen akkor szimulátoron. Esetleg megemelni a vizsga színvonalát, mert manapság egy színvak csimpánznak is megadják.Jogsi megszerzéséhez kötött lóerők? Az első két évben semmi szükség 100 lóerőnél többre.
250-300 fölött meg plusz pályaalkalmasságit.
Rendőrállamot!

Tiszteltetem Brüsszelet 2017.02.07. 06:12:01

@Eltévelyedés: mo-n 10 évente van orvosi? micsoda szopás

itt a tótoknál sosincs orvosi, soha

a távoli rokon 2017.02.07. 07:58:11

A legveszélyesebbek a túlzottan magabiztos, magukat vérprofinak képzelő állandóan virtuális valóságban bolyongó idióták. Jeges, latyakos, ködös fos időben jellemzően autópályán, elkerülő gyűrűkön, 20-30-50? nel a megengedett sebesség felett nulla követési távolságot tartva jön mögöttem, nem bírja kivárni azt a 4 másodpercet, amíg lemegyek előle (én is messze a felső sebességhatár felett). Jellemzően céges felsőközép autóban (Octavia, Mondeo, Passat). Nem érti, hogy a fizika torkán nem lehet úgy lenyomni az elképzeléseit, mint egy kibaszott meetingen. Nagyjából már kapásból megmondom melyik a cégautó és melyik a saját:) A magasabb vezető beosztásúak jellemzően nem ennyire idióták, pedig sokkal komolyabb autókban ülnek. Mielőtt még....: nem vagyok beosztott és természetesen én sem vagyok szent, de kell egy racionális határnak lennie.

blm 2017.02.07. 08:28:50

az indexet nem csak használni kell, hanem fel is kell tudni fogni hogy mire való. ti a szándék jelzésére. sokan csak akkor használják ha már tekerik a kormányt

chrisred 2017.02.07. 08:45:38

@blm: Nem beszélve a megtévesztő effektusról. Szinte minden harmadik kocsi indexel várakozás közben a kanyarodósávban, amin csak egy adott irányba lehet menni, holott nem akarja elhagyni a sávot, csak balra/jobbra folytatni az utat.

Figyel Castro 2017.02.07. 08:47:56

@balfa: te tudsz (értőn) olvasni? NEM vezetek autót, mert NINCS JOGSIM. És de, meg tudom becsülni. Biciklizem és gyalogos is vagyok, valahogy túléltem az eddigi 36,5 évet...

Lucifer Morningstar 2017.02.07. 08:54:40

@chrisred:

Csak szólok, akkor nem kell indexelni ha a főútvonal kanyarodik. Mondjuk a kanyarodósáv általában elhagyja a főútvonalat, de ez most lényegtelen.
Mivel lövésed nincs róla, azt is elárulom, hogy van bőven olyan szituáció amikor csontegyenesen mész tovább és mégis indexelned kell. (Kéne, ha ismernéd a KRESZ-t) Mondjuk abban a szituban jobb odafigyelni mert a tudatlanok és a hülye szabály miatt gond is lehet belőle.

AdamTheTux 2017.02.07. 09:09:56

@Ződ2000: Az utóbbi időben tényleg elterjedtek olyan nappali menetfények, amik este már-már vakítanak. De tényleg sok idióta van, aki ködlámpával közlekedik. Nappal csak vicces, este, városban bosszantó, de éjjel, városon kívül, és főleg esőben már kifejezetten veszélyes szerintem.

igazi hős 2017.02.07. 09:12:15

@balfa: "térlátás nélkül a közeledő autó sebességét sem tudod megbecsülni" Ez nem igaz, simán megy az rutinból is, nem térlátás kell hozzá, hanem a tudás, hogy mekkora az autó x méterről nézve. Én kosarazni is tudok (na jó, inkább csak tudtam) térlátás nélkül, ott is elég a gyűrű/palánk mérete viszonyításnak.

chrisred 2017.02.07. 09:16:50

@Lucifer Morningstar: Alapvető szövegértési problémáid vannak.

AdamTheTux 2017.02.07. 09:18:12

@chrisred: Kanyarodósávban is kell indexelni, ha egyirányú út Y elágazásban kettéválik akkor is illik indexelni abba az irányba, amerre tovább mész. Emellett elinduláskor, sávváltáskor, kanyarodó főútvonalról való letéréskor is indexelni kell...

...bármilyen manővert pedig úgy kellene végrehajtani, hogy 1) körülnézel, 2) index használatával jelzed a szándékodat 3) megint körülnézel 4) végrehajtod a manővert.

AdamTheTux 2017.02.07. 09:22:42

5+2: Három sávos autópályán beragadsz a középső sávba.

A fasz kivan már tényleg a sok idiótával, hogy nem képesek a nyomorult 3 sávos autópályát használni. Rendszeresen szopás az M7 Fehérvár-Budapest 3 sávos szakasza: a külső teljesen üres, a középső fullon van, és mindenki a belsőben előz. A jobbra tartsnak semmi köze nincs a megengedett legnagyobb sebességhez, 200-al is érvényes.

Akárhányszor is autózom arra, minden alkalommal 5-6 alkalommal legalább előfordul, hogy teljesen üres a pálya, csak egyetlen idióta van a középső sávban. Sávot váltok a külsőből. Kezdem utolérni. Kétszer villantok. Nem kapcsol. Mehetek ki a belsőbe, megelőzöm, megint két sávváltás, hogy visszatérjek jobbra, és látom a tükörből, hogy az idiótának még mindig nem esik le, hogy KIBASZOTTUL JOBBRATARTS VAN AZ AUTÓPÁLYÁN IS!

Valaki elmagyarázza, hogy mi a csodálatos jóisten veszett haragjáért olyan gecinehéz betartnai ezt az egyetlen ördög faszára húzott szabályt!?

redriot77 2017.02.07. 09:30:45

@a távoli rokon: "a túlzottan magabiztos, magukat vérprofinak képzelő állandóan virtuális valóságban bolyongó idióták. J"

Igen, ezek valóban irritálóak és jelentős részük céges Octaviákkal, Focusokkal jár. Nem tartják be a követési távolságot, 10 méterenként sávot váltanak, aztán persze rögtön fékeznek azelőtt aki elé bevágnak, stb. Lehet hogy a forgalomtól nem félnek de a főnöküktől nagyon, ezért idegesen, offenzíven vezetnek. Az ideges sofőr pedig soha nem vezet biztonságosan.

Nem minden octáviás középvezetőre érvényesek a fentiek de a törtető-tolakodó kasztban szép számmal. Nem az zavar hogy gyorsabban mennek mint én - a csiptuningolt Passat TDi-t vagy a 20 éves 3-as BMW-t hajtó sztrítrészer is jobban siet nyilván. De azok simán csak gyorsabban mennek, nem idegbetegen és gyorsan mint a főnöküktől fosó, nyakkendőbe bújtatott multi-rabszolgák.

Az is érdekes jelenség hogy ha át akarok kelni egy zebrán milyen autók azok amik lassítás nélkül elhajtanak előttem. Vicces hogy a kályhacső kipuffos, kékledes, nagyzenés tunyingverdák jellemzően át szoktak engedni. Zafirás/Scenices anyukák viszont életveszélyesek tudnak lenni. Kölykök+meló leszívja az agyukat rendesen, nem mindegyiküknek marad energiája a vezetsre koncentrálni.

Alapjában véve szerintem arra kéne törekedni hogy hagyjunk helyet és időt a másiknak. Nem vezethetünk úgy hogy a másikra rákényszerítjük az akaratunkat. Az a manőver amivel gyorsításra, lassításra, kikerülésre kényszerítjük a másik közlekedőt nem veszélytelen.

chrisred 2017.02.07. 09:41:22

@AdamTheTux: Te sem értetted. A kanyarodósávba behajtáskor kell, kanyarodáskor kell, de amíg ott állsz benn a sávban és VÁRAKOZOL, akkor csak megtéveszted az azonos és melletted lévő sávban tartózkdókat.

Oldgrey 2017.02.07. 09:45:48

Mindent értek én, csak a ködlámpa utálatot nem. Nyilván én sem kapcsolom fel az év nagy részében, mert minek? De havazásban, esőben (azokon a vacak utakon, ahol járok) sokat segít. Meg persze ködben. Ezen a télen talán kétszer használtam. De valamiért engem nem vakít, hiszen annyira lent van. Sokkal zavaróbbak a csodásan bemattult, és éppen ezért összevissza világító reflektorok.

zZZz 2017.02.07. 09:46:43

Nagy ivben kerulendo:
Toyota Yaris
Toyota Corolla
Honda Jazz
Honda Civic
Mindezek bekapcsolt kodlampas valtozata

Kicknick 2017.02.07. 09:49:19

@Figyel Castro: mondjuk a 10 évente az 40 éves korig, aztán 5 évente, aztán valamikor nyugdij körül meg már 2 évente. De értelme semmi. Ismerek olyan idősebb fószert akinek a körzeti doki simán bepecsételi, de 20 méterre se lát a szódásszifon szemüvegével. Szerinted mennyire alkalmas az ilyen közútra?
Mégis megy...

a keresztényeket bántani tilos 2017.02.07. 09:53:20

@AdamTheTux: Mert a középsőben tök jól lehet 100-al haladni, és nem kell sávot váltani, ha jön valaki 90-el a külsőben. :P
Én is agyfaszt kapok tőlük, ha a kamerák ezt is figyelnék, hamar leszoknának róla.

AdamTheTux 2017.02.07. 09:54:35

@chrisred: Alább linkeltem egy képet - ha azt érted kanyarodósáv alatt, akkor ott nem várakozhatsz, hiszen, definíció szerint, a várakozás a KRESZ-ben az, amikor hosszabb időre megállsz; egyszerűbben: leparkolsz.

A KRESZ 31 §-ának (1) bekezdése így fogalmaz: "A bekanyarodási szándékot irányjelzéssel [29. § (2) bek.] jelezni kell."

Vagyis hiába piros a lámpa, attól még indexelnem kell a kanyarodósávban is, előre jelezve a bekanyarodási szándékot.

cdn.szeged.hu/media/.thumbs/kozlekedes/644_jozsef-a-keresztezodes.jpeg

Amineknevetadokelveszik 2017.02.07. 10:13:52

@AdamTheTux: én soha nem előzőm a középsőbe ragadtakat a belsőből. Nyilván kialakultak a párhuzamos közlekedés feltételei, ha valaki a középső sávban folyamatosan halad. Egyszerűen (szabályosan) elhaladok mellette jobbról.
Egy - két idiótát leszámítva ez után sürgősen húznak be mögém a külsőbe.

AdamTheTux 2017.02.07. 10:26:18

@Amineknevetadokelveszik: Nem szabályos jobbról "elhaladni" mellette. Valóban elég gány módon van megfogalmazva a KRESZ, mert úgy kell összelegózni a magyarázatot, de megpróbálom szabatosan megfogalmaz.

Először is, autópályán (lakott területen kívül) érvényes a jobbra tartási kötelezettség, emiatt a belső sávok _nem_ folyamatos haladásra alkalmas sávok, ami miatt _nem teljesülnek a párhuzamos közlekedés feltételei_. Ebből következik, hogy jobbról nem előzhetsz, akkor sem, ha az, akit éppen előzöl, nem tartja be a jobbra tartási kötelezettséget.

www.vezess.hu/magazin/2015/10/12/hiba-a-kresz-ben/

FlybyWire 2017.02.07. 10:27:28

@a távoli rokon: Octavia felsőközép?
BRuhahahahaha :D

chrisred 2017.02.07. 10:29:03

@AdamTheTux: Ha már bennhagytad az irányjelzés szabályaira vonatkozó utalást, akkor kerüljön is ide: az irányváltoztatást a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni. Tehát az irányjelzés megkezdésének időpontja nem az irányváltoztatási szándékod fennállásához, hanem az irányváltás megkezdésének lehetőségéhez kötődik.

Csak Norris 2017.02.07. 10:29:44

"A mozgássérültek számára fenntartott parkolók, a nagycsaládosok részére kialakított helyek tudjuk hogy hihetetlen, de nem a véletlen műve! Egyértelmű információk jelzik a parkolási rendet és jogosultságot, klassz lenne ezeket figyelembe véve pihenő-üzemmódban hagyni a járműveket."

A rokkant parkoló jogos. A családos nem. A kresz tudtommal nem ismer ilyent, innentöl nem beszélhetünk jogos vagy jogtalan ottparkolásról. Ez csak egy szivesség, amit ha nem tartanak be akkor Maximum csúnyán nézni lehet, de büntetni nem. Javítson ki valaki ha rosszul tudom.

A másik agyrém a németeknél a női parkoló. Nem is értem hogyhogy ezt a fenministák miért nem érzik diszkriminációnak, hiszen egyenjogúak.

De lassan elérjük azt is hogy lesz nyugdíjas parkoló, menedékkérö parkoló, munkakeresö parkoló, és aki normális, és eltartja ezeknek a 60%-át, ök parkolhatnak a hypermarket parkoló leghátsó sarkában.:D

"Sérti a fülemet ez a hitetlen beszéd" 2017.02.07. 10:30:19

@AdamTheTux: ott a pont, ugyanezen cseszem fel magam én is, többek között. Aztán te vagy a paraszt, mert a gyökér nem érti, miért villogsz. De a tetves jobbra tartás, sajnos két sávnál sem működik. A jogosítvány megszerzését bizonyos intelligencia szinthez kötném, így a dugók is megszűnnének...

Csak Norris 2017.02.07. 10:32:56

@AdamTheTux: "A jobbra tartsnak semmi köze nincs a megengedett legnagyobb sebességhez, 200-al is érvényes."

A legjobb amikor németeknél mindenki annyira menni akar, hogy bent tülekszenek 70-80 nal a belsöben, a külsöben a teherautók meg mennek 90-nel, 100-300m-es közökkel. És a sok marhának nem esik le hogy a 90 több mint a 80 és nem takarodik ki.

FlybyWire 2017.02.07. 10:32:57

@redriot77: a nők SOHA nem előzékenyek a volán mögött. Szökőévente egy van, amelyik elenged, még ha neki is lenne elsőbbsége. Vagy zebrán átenged.
Persze ez abból is jön, hogy 98%-uk észre sem veszi, hogy mi történik körülötte.

A feleségemnél jobban senki nem gyűlöli a női sofőrőket, amíg nem volt jogsija, nem értette. Azóta már egy távoli kocsi mozgásáról halálbiztosan megállapítja, hogyha ökomami vagy nyugger vezeti :D

AdamTheTux 2017.02.07. 10:33:40

@chrisred: Ebben teljesen igazad van. Az oktatóm azt tanította annak idején, hogy 4 lépésből áll az irányváltoztatás: 1) Körülnézek, hogy mi a szitu. 2) Ha elvileg lehetséges az irányváltoztatás, akkor kirakom az indexet. 3) Megint körülnézek. 4) Ha minden oké, elkezdem a manővert - normális esetben pl. ekkor lépek a fékre.

Ehhez csak az kell, hogy tudjam, hogy mit akarok csinálni.

FlybyWire 2017.02.07. 10:35:37

@Oldgrey: "De havazásban, esőben (azokon a vacak utakon, ahol járok) sokat segít. "

Egy nagy büdős lófaszt segít esőben, hóban. Ezzel szemben az esőben a vizes aszfaltról visszaverődve kiválóan elvakít minden szembejövőt.
De csináld csak, viszont ne csodálkozz, ha megb*** a rendőr, teljesen jogosan.

"Sérti a fülemet ez a hitetlen beszéd" 2017.02.07. 10:43:58

@chrisred: nem tudom, engem még egy, kanyarodósávban indexelve várakozó autó sem tévesztett meg, pedig nem hétvégi sofőr vagyok.

Plumper_ 2017.02.07. 10:46:20

tötymörgő, vidéki családos bámészkodó...ó hogy a szűzmária schegge b@szzon titeket, balra indexel, jobbra tart, 5 km/h-val kanyarodik

Cathcart_ezredes 2017.02.07. 10:47:25

@Csak Norris: női parkolókat a mélygarázsokban szoktak csinálni a lifthez, lépcsőhöz, világossághoz minél közelebb, hogy kevesebb eséllyel legyen támadás áldozata. Van értelme.

Amineknevetadokelveszik 2017.02.07. 10:47:26

@AdamTheTux: ha kialakult a folyamatos haladás a sávokban, akkor nincs értelme előzésről beszélni. Araszolunk dugóban gyök kettővel, hol az egyik, hol a másik sáv halad gyorsabban. (egyébként is, ahhoz hogy előzzek sávot kellene váltanom)
Ugyanez a helyzet, ha 110 el vagy 150 el megyünk, de tele az összes sáv.
Én nem tudok a külsőben szabálytalanul elhaladni valaki mellett, de abban nincs vita, hogy aki mellett elmentem jobbról, az egy fasz, és Ő szabálytalan volt.

"Sérti a fülemet ez a hitetlen beszéd" 2017.02.07. 10:51:43

@Oldgrey: kivételes az elfogadásod. Csak a sok anyaszomorító nem használja helyesen. Valóban van az az időjárási körülmény, amikor felkapcsolja az ember, de aki 2 bitnél többel rendelkezik, le is kapcsolja azt, ha 1.: jönnek vele szemben; 2.: utoléri az előtte haladót; 3.: őt érik utol. A felkopcsolva hagyott ködzárófény alkalmas neutralizálásra, mint a MIB-ben. És ezek a szellemi fogyatékosok sem értik, ha villog az emberfia.

chrisred 2017.02.07. 10:52:36

@"Sérti a fülemet ez a hitetlen beszéd": Ezerből egy kocsi akar a bal irányba tartó kanyarodósávból visszakanyarodni az ellenkező irányba, de azt tutira nem lehet kiszúrni a többi indexelő közül.

AdamTheTux 2017.02.07. 10:58:40

@Amineknevetadokelveszik: Igaz, de arról a szituról volt szó, amikor valaki benn felejti magát a középsőben úgy, hogy előtte-utána százmétereken kersztül nincs sehol senki.

Csak Norris 2017.02.07. 11:11:27

@Cathcart_ezredes: Értem én a lényegét, csak akkor ne jöjjenek az egyenjogúsággal. :)
Végülis engem is megtámadhat egy horda. És engem is megviselne.:DDD

Egyébként nem csak mélygarázsban van, a VW parkolóban a portához közel, a cégünknél is az épülethez közel van, ahová odalát a Kamera.

Treff Bubi 2017.02.07. 11:16:01

A 2. pont nekem kicsit zavaros: az a lényege, hogy ne adjunk elsőbbséget a gyalogosnak, ha a mögöttünk haladó járművet ez feltartja?

Cathcart_ezredes 2017.02.07. 11:19:29

@Csak Norris: te csak norris vagy, úgyhogy ne rinyálj már egy hordától, az istenit, hanem pörgőrúgj.
Erősen offos a téma, úgyhogy nem akarok mélyebben belemenni, de nálam a férfi-női egyenjogúság lécét nem veri le egy női parkoló, ha tudom hogy emiatt nagyobb biztonságban lehet a csajom, anyám, nagyim. Szerintem egy normális nőét sem. Egy hülye nőéteg úgyis minden leveri, szóval teljesen mindegy, nem kell odanézni.

Amineknevetadokelveszik 2017.02.07. 11:26:05

@AdamTheTux: én is arról beszélek. Az én szempontomból kialakult a párhuzamos közlekedés, mert valaki folyamatosan halad a középsőben (vagy belsőben), és én meg folyamatosan haladok a külsőben. Szabályosan elhaladhatok mellette jobbról.
Attól még Ő szabálytalan, mert neki jobbra kellett volna tartania...

chrisred 2017.02.07. 11:42:40

@Treff Bubi: Úgy értelmezem, hogy csak ott engedjük át magunk előtt a gyalogost az úttesten, ahol elsőbbsége van.

Geza16V 2017.02.07. 11:44:32

@Amineknevetadokelveszik: Tul sokat vezetek ahhoz, hogy a hasonszoru idiotakkal foglalkozzak. En is otthagyom oket siman a jobb savban az M7-en. Sot, az M0-n is. Altalaban a haromsavos palyakon a legjobban a kulsoben lehet haladni, foleg, ha epp a kamionok se jarnak.

Egyebkent az osztrakoknal alkalmatlanabb nyomorek soforok nem hiszem, hogy leteznek. Reszletekbe nem mennek bele, aki mar vezetett Ausztriaban, tudja, mirol beszelek. A kedvenc peldam, mikor a ketsavos palyan egy 90-nel halado kamiont eloznek vagy huszan, ezek kozul egy kocsi 91-gyel halad, es a teljes sor a belsoben megy mogotte 91-gyel. Aztan meg vannak lepve, dudalnak meg villognak, ha a kulsoben elmegyek mellettuk...

Hapesz 2017.02.07. 12:37:48

@Geza16V: Én is általában a külső sávban közlekedek (a megengedett sebességgel!) az M1-M7 bevezetőn, M7-esen, M0-son, az a leggyorsabb, a sok gyökérnek a középső sávban fel se tűnik, hogy ki kéne takarodni a külső sávba, ha hót üres! Ha valakit utolérek, szépen kimegyek a középső vagy a belső sávba és vissza is térek a külsőbe előzés után. Mi ebben olyan nehéz? Vagy sokan trolit vezetnek és hozzá vannak láncolva a középső sávhoz?

AdamTheTux 2017.02.07. 13:00:22

@Geza16V: jó hülye vagy... Érezhetően sokkal kevésbé stresszes az osztrák forgalom, mint a magyar. Nem tolakodnak, előzékenyek, betartják a szabályokat, nem mennek a seggedbe. Autópályán is nagyon fegyelmezettek, abszolút nem jellemző, amit írsz.

ogli dzsí 2017.02.07. 13:05:12

@AdamTheTux: már a magyar sem túl stresszes

hol van a mai helyzet a 15-20 évvel ezelőttihez képest

AdamTheTux 2017.02.07. 13:13:45

@ogli dzsí: sajnos 10-20 évvel ezelőtt még közelében sem voltam annak, hogy jogsim legyen, csak az utóbbi 10 évből van tapasztalatom. A pesti forgalom olyan amilyen, többnyire gördülékeny és meglepően előzékeny, csak pár dudálós idióta van.

Emlékezetes eset, amikor egy forgalmas útra akart kikanyarodni egy szöszi. Csóri nagyon kétségbe volt esve, én meg úgy voltam vele, hogy ha kiengedem, akkor nagyjából 5 másodpercet vesztek, ő meg végre elindulhat. Intettem, elindult, mögöttem meg dudált valami idióta... A tükörből láttam, hogy őrjöng.

Vidéken sokszor jellemző a csőlátás, és pár helyen erősen tolakodásnak veszik, ha az ember használja a többi sávot is. De egyébként meg nyugis, annak ellenére, hogy pl. sok az olyan, aki 70-el megy lakott területen kívül-belül...

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2017.02.07. 13:36:11

Régebben az index használata az irányváltás jele volt. Ma már a gyengeségé... :)

Helyszíni zsemle 2017.02.07. 13:45:51

JOJJENEK MAR VEGRE A ROBOTOK, ES VEGYEK EL A KORMANYT ETTOL A SOK AGYALAGYULTTOL !!

LajháR 2017.02.07. 13:45:59

@Csak Norris: Engem senki nem vádolhat antifeminizmussal, de úgy tudom, hogy a női parkolók azért lettek úgy kialakítva, ahogy mert 1. A nők jellemzően több cuccal jönnek ki az üzletekből/plázákból. 2. A parkolóhely közelebb hely van az üzlethez/plázához, így csökkentve az esélyét annak, hogy a sötét parkolóban megtámadják a magányos nőket. Nyilván így is gáz, mert tök jó lenne, ha pl. a támadás lehetősége fel sem merülne, de ebben én nem érzek lealacsonyítást, inkább segítő szándékot.

AdamTheTux 2017.02.07. 13:46:24

@Geza16V: Elképzelhető, hogy ausztria eltérő részein autózunk. Én főleg Graz és vonzáskörzetében, arrafelé fegyelmezettek a sógorék.

Csak Norris 2017.02.07. 13:59:31

@LajháR: A több cucc miatt vannak a családosok, ezért szélesebb is, hogy férjen a babakocsi.
A nöi amennyire én tudom, igen, a veszély miatt van kitalálva.
A lealacsonyítással arra céloztam, hogy ugye gyakran egyenjogúak akarnak lenni, sokszor egyenjogúbbak, mert ilyen alapon a férfiakkal szemben is lehetne segítö szándék. (föleg hogy mostanában agyament divat, hogy a klotyóra ültetni akarják a pasikat kis-dolognál)
De tényleg nem feszegetem tovább, mert ahogy írták, offolok.

koala kóla 2017.02.07. 14:10:30

@Csak Norris: : én a csapba hugyozok

de az új pecómban lesz piszoár is azt jó napot

Minden férfitársamnak azt javaslom, ne hagyjuk magunkat elnyomni, merjünk büszkék lenni a férfiasságunkra!

Csak Norris 2017.02.07. 14:41:05

@koala kóla: Az én pecómban nem szól senki bele.:)

Viszont cégeknél láttam mostanában ez az agyrémet kiragasztva.

Nazareus 2017.02.07. 15:09:25

@AdamTheTux: Ha én folyamatosan haladok a jobbszélsö sávban és elmegyek jobbról valaki mellett, aki beljebb van, akkor az szerintem nem elözés (hanem elhaladás). A KRESZ szerint az elözéshez kell több minden, pl. sávváltás. Én ilyet nem teszek, azaz - szerintem - nem vagyok szabálytalan.

koala kóla 2017.02.07. 15:14:11

@Csak Norris: Mit láttál? a cégnél nem mindig hugyozok a csapba csak ha morcos vagyok, mert ott van piszoár is. De mivel sok ukrán orosszal dolgozom, akik a csapba is szarnak, ez nem kelt nagy feltünést. Informatikai multi gigamegacég. Itt nincsenek nők, mi nem hagyjuk magunkat elnyomni.

AdamTheTux 2017.02.07. 15:17:17

@Nazareus: Azért nem, mert a KRESZ-t úgy kell értelmezni (nem én találtam ki), hogy a jobbra tartási kötelezettség miatt nem alkalmazhatod a párhuzamos haladás szabályait! Emiatt minden manőver, amikor egy másik, azonos irányba haladó jármű mellett elhaladsz előzésnek minősül, és automatikusan érvényesek az előzés szabályai.

Csak Norris 2017.02.07. 15:27:25

@koala kóla: Itt vannak, csak nem értem, amikor mondjuk foglaltak a pissoirok, akkor miért kéne a budira ülni huggyozáshoz? Föleg ha kökorszaki modon külön van a férfi meg a nöi.:)

koala kóla 2017.02.07. 15:32:21

@Csak Norris: Én bemegyek a nőibe is ha nagyon kell...nem hagyom magam elnyomni. Bár nem szívesen ritka gusztustalan egy női véce és még piszoár sincs de már szóltam a gondnoknak.

Nazareus 2017.02.07. 15:33:36

@AdamTheTux: Ez merre van a KRESZ-ben ? Nem találtam erre vonatkozó részt.

Nazareus 2017.02.07. 15:37:24

@AdamTheTux: Én igazából csak azt látom, hogy a KRESZ hiányos e tekintetben (is). Pl. az sem tiszta, hogy mi van akkor, ha NEM tudok visszatérni a külsö sávba, mert nincs hely? A KRESZ szigorú értelmezése szerint ekkor sem haladhatok máshol, csak a külsöben, ha nem tudok visszatérni, akkor szabálytalanul elöztem (lakott területen kivül legalábbis - lakott területen belül ez esetben szabályosan haladhatok a belsö sávban).

jandera 2017.02.07. 15:55:36

Egyszerű a dolog, a jogosítványt középfokú végzettséghez kötném.
Itt sem írnátok (akinek nem inge...) annyi hülyeséget.

jandera 2017.02.07. 15:57:35

Ja, majd elfelejtettem, a hozzászólásokat meg 8 elemihez. ( OFF: Egyébként a választójogot is)

koala kóla 2017.02.07. 16:00:32

@jandera: jogsihoz annyi kell hogy aki jogsit akar tudjon olvasni, más nem kell

abban amit mondasz az lenne a jó hogy a cigányok 90%-a nem kapna jogsit azt vezetne anélkül (ahogy ma is)

gigabursch 2017.02.07. 17:33:51

@Ződ2000:
Akkor nem ártana néhány kocsit megismerned az elmúlt 25 év gépkocsi gyártásából.
Olaszt, németet, japánt (távol keletit), britet, stb.
Van.

szanaImas 2017.02.07. 17:47:25

@Nazareus:

36. § (2) ... "ha pedig a forgalom olyan sűrű, hogy a külső forgalmi sávba visszatérni nem lehet, a belső forgalmi sávban folyamatosan is haladhat."

szanaImas 2017.02.07. 18:01:57

@AdamTheTux:

Ilyen logika alapján nem létezik Magyarországon párhuzamos közlekedés, mert általános jobbra tartás van.

Nazareus 2017.02.07. 19:15:40

@szanaImas: Ez igaz, ugyanakkor a 36. § (4) alapján csak lakott területen belül lehet jobbról elhaladni a másik mellett. A gond az, hogy nincs definiálva, hogy ha baloldali sávban haladó szerint a jobboldali sáv teli van (mert pl. 1-2 km múlva látszik egy kamion), vagy egyszerüen elfelejtett visszatérni jobbra, akkor mi a helyzet. Persze érthetö, hogy a KRESZ nem definiálja, hogy mi a teendö akkor, ha valaki szabálytalan.

Ugyanakkor a 36. § (5)-re lehet hivatkozni! Feltételezem, hogy a baloldali sávban haladó azért nem tért vissza jobbra, mert szerinte a "forgalom sűrűsége folytán a forgalmi sávokban összefüggő járműoszlopok alakultak ki", és ez esetben nem is válthatok sávot, hanem - tartva a forgalom ritmusát - el kell haladnom mellette.

bontottcsirke 2017.02.07. 19:32:55

1. Bemegy a kanyarba kétszeres sebességgel és a közepén nyomja a féket
2. Nem tudja mi a követési távolság
3. A parkolóban is húzatja
4. Mindig gyorsan megy
5. A többieket szidja
6. Idegbeteg

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.02.08. 09:00:43

@gigabursch: volt mindenből. Egyik másikról írtam is a blogomban.
Szerintem úgy 15 éve kevés olyan autó van, amelynek gyári ködfényét helyzetjelző nélkül is be lehet kapcsolni, általában erre odafigyel az elektronika.

Csak Norris 2017.02.08. 09:42:27

@Ződ2000:
Itt egy link, meily országban hogy lehet használni: de.wikipedia.org/wiki/Nebelscheinwerfer

Mivel németeknél csak tompítottal vagy helyzetjelzövel használhatod.
Osztrákoknál használható szimplán nappali fényként.
A svájciaknál is más, és a svédeknél pl. az ésjzsakai világítással nem is mehet együtt.

Innentöl két lehetöség adódik. Vagy engedélyezik a szoftverben az összes kombinációt, és a vezetö felelösége, hogy megfelelöen használja, vagy az adott országban az engedélyezett kombinációkat hagyják jóvá.

Szóvel nem olyan egyszerü ez, hogy kishazánk szabályaihoz igazodik a világ.

gigabursch 2017.02.11. 17:18:46

@Ződ2000:
Nem elektronikai odafigyelés kérdése, pusztán csak értelmes bekötés kérdése. Szerintem.
:-))

Egyébként vannak olyan helyzetek, amikor kifejezetten jobb az első ködlámpa, mint a tompított, pl. poros földúton. NYilván itt sokan nem jönnek szembe...
Van, amikor a tompított mellé jobb ha fel van kapcsolva a ködlámpa (pl. kivilágítatlan falvakban, vagy olyan országutakon, ahol szinte ránő a cserjeszint a padkára), Jómagam úsztam már meg emiatt lovaskocsit, tántorgó bringást, stb...
S van helyzet, amikor a hátsó ködzárófény használata kifejezetten javasolt (pl. sötétben tolatáskor állati sok többletfényt ad DE(!) a körülötted bóklászó embereket nem vakítja el (azok ugyebár nem telibe nézik a kocsid farát, hisz nem mögötted jön veled azonos irányba - viszont te sokkal jobban látsz. Főleg ha még sötétben esik is...),
A KRESZ-től függetlenül az értelmes használathoz leginkább némi intelligencia kell.

Jómagam pl. éjszaka viszonylag tök üres autópályán szoktam használni, mert a refivel szemben ezzel a szembe jövő kamionokat nem vakítom el, viszont a tempóhoz mérten elég többlet fényt ad.

Sajnos a KRESZ ezt nem nyitja meg és sajnos amiatt, mert a nagy tömeg képtelen lenne értelmesen és előzékenyen használni, azaz időnként leoltani...
süti beállítások módosítása